slapen
Wonen

Hoe kun je ervoor zorgen dat je een betere nachtrust krijgt?

Tegenwoordig zijn er redelijk veel mensen die kampen met slaapproblemen. Bijna een kwart van alle Nederlanders ouder dan 25 jaar heeft last van slaapproblemen of slaaptekort. Dat kan zijn dat men heel erg licht slaapt of dus te weinig. Te weinig slapen zorgt ervoor dat je sneller prikkelbaar bent en niet alles uit je dag kan halen zoals je zou willen. Het is dus van belang om goed te slapen. Wat kun je doen om je nachtrust te verbeteren? Een goed bed van Well-Fair kan jouw nachtrust aanzienlijk verbeteren. Bijvoorbeeld een seniorenbed.

Probeer je dag te vullen met positieve energie

Vul je dagen met dingen die jou energie geven, waar je druk mee bent en waar je je energie in kwijt kunt. Als je ‘s avonds voldaan en tevreden bent, zul je merken dat je eerder in slaap valt en beter slaapt. Op een gezonde manier fysiek en mentaal moe zijn, zorgt ervoor dat je lichaam eerder in een diepe slaap terecht komt.

Sport en beweeg

We hebben allemaal een druk leven. We werken, zijn druk met de kinderen en hebben ook nog een sociaal leven met vrienden en familie. Beweging schiet er vaak bij in. Zeker nu steeds meer mensen zittend werken. Als je fysiek inspanning levert dan zul je merken dat je lichaam ook meer behoefte heeft aan slaap. het zou in ieder geval al hoop schelen als je 2 keer per week sport en elke dag een wandeling maakt.

Heb je zorgen? Praat erover!

Zijn er dingen in je leven waar je mee zit? Zorg dat je deze dingen uit je gedachten of leven verwijderd, dan hoef je hier niet over te piekeren als je in bed ligt. Als je spanning, stress of depressie ervaart dan is het belangrijk om dit met iemand te bespreken. Doe je dit niet, dan kan het goed zijn dat je blijft door piekeren en slecht slaapt. Je moet dan oppassen dat je niet in een vicieuze cirkel terechtkomt.

Zorg voor een vast slaapritme

Probeer elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan. Natuurlijk val je de ene keer sneller in slaap dan de andere keer. Stap ook op je vrije dag niet veel later uit bed dan normaal. Op deze manier bouw je een vast slaapritme op waar je lichaam zich op gaat afstellen.